مفاهیم پایگاه داده- قسمت دوم

در قسمت اول تا آنجا پیش رفتیم که باید سیستم را طبق یک اصول خاصی تعریف می کردیم و حال ادامه ماجرا:

بعد از system define شما باز هم می توانید تحلیلتان رو عمیق تر کنید، در واقع در فاز تحلیل، شما باید از جنبه های مختلف به سیستم نگاه کنید، یعنی باید عملیات fact finding انجام دهید، که شامل کشف حقایق سیستم است. در نتیجه fact finding به این معنی ست که فرضاً از دید مدیر یک سری نیازها و انتظاراتاز سیستم وجود دارد و از دید کاربرها در سطوح مختلف یک سری نیازها و انتظارات دیگر.

هر کسی دید خود را دارد و هر کسی در جایگاه خودش سیستم مورد نظر را درک می کند.

در واقع fact finding هنر طراح است، هنری که طراح را قادر می سازد که تمام این دیدگاه ها را با هم جمع کند و سیستم مورد نظرش را بطور خلاصه تعریف کند تا بتواند خواسته های همه رو اجابت کند.

Fact finding چند روش دارد، این روش ها عبارتند از مشاهده، مصاحبه، تحقیق و در پایان مستندات.

اطلاعات بدست اومده از این مراحل با هم جمع میشود، شما اشتراکات، یعنی قسمت هایی که با هم یکی میشوند، و اختلافات، یعنی قسمت هایی که از هم دورند و گاها ربطی به هم ندارند را تحلیل می کنید. (برای درک بهتر این روش ها پیشنهاد می کنم که به کتاب های مهندسی نرم افزار مراجعه کنید)

بعد از این مراحل تازه نوبت به فاز طراحی میرسد که دو بخش است، البته ما به بخش طراحی اپلیکیشن نمیپردازیم، طراحی دیتا بیس بحث اصلی ماست.

فاز اول: Conceptual

سناریو را دیاگراماتیک کنید!

Entity Relationship Diagram ERD، چیزی که ERD مطرح میکند، طراحی سیستم بانک اطلاعاتی مبتنی بر روش رابطه ای هست. در روش رابطه ای دو مفهوم اصلی داریم: موجودیت و ارتباط.

هر چیزی که می خواهیم در موردش اطلاعات جمع کنیم، موجودیت هست. موجودیت به معنی عام مد نظر ماست، هر چیزی که برای ما یک مفهوم خاص و متمایز داشته باشد. بعد از اینکه تمام این موجودیت ها را دراوردیم، موجودیت هایی که با هم اشتراک دارند را دسته بندی می کنیم. ممکن است که گاهی بین دو موجودیت که استخراج می کنیم ، چندین ارتباط وجود داشته باشد، باید معنای هر کدام از این ارتباط ها راجدا کنیم.

انواع موجودیت:

موجودیت ها یا فیزیکی هستند یا ادراکی. فیزیکی ها نمود خارجی دارند، مثل کالا، مثل اشخاص، ولی ادراکی ها یا مفهومی ها نمود خارجی ندارند، یک عمل رو میگویند، مثلاً فروش.

یک راه مناسب برای تشخیص درست موجودیت ها این است که دو سوال رو مدام در ذهن خود داشته باشید:

1- از چه چیزهایی میخواهید اطلاعات ذخیره کنید.

2- چه گزارش هایی می خواهید از سیستم بگیرید.

ادامه دارد…

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *