مفاهیم پایگاه داده- قسمت اول

در این آموزش پایگاه داده اصول طراحی دیتابیس رو به صورت گام به گام و به زبان ساده فرا می گیرید. 

با هم شروع میکنیم:

انتخاب موضوع

اولین مرحله انتخاب موضوع است، در واقع باید Planning داشته باشید. منظور از برنامه ریزی این است که شما در مورد یک مسئله فکر می کنید، و در نهایت تصمیم می گیرید که فرضا برای رفع مشکل ایجاد شده به چه سیستمی نیاز دارید.

باید دلیل ساخت سیستم را مطرح کنید، و این دلیل همان تصمیم و برنامه ریزی ست.

در واقع planning فقط شکل رو میبیند، آن را ارزیابی می کند، و در نهایت تصمیم میگیرید که چه سیستمی ساخته شود و به این موضوع نمیپردازد که این سیستم به چه صورت و به چه شکل قرار است که ساخته شود!

پس توجه داشته باشید که مرحله ی planning همینجا تموم میشود. حالا که فرضاً تصمیم گرفتید مثلاً سیستم کتابخانه را طراحی کنید، باید توانایی تعریف این سیستم را داشته باشید، در واقع باید توانایی تعریف یا define کردن سیستم را داشته باشی و یک System define بسازید.

هدف از تعریف سیستم

هدف از این کار ایناست که دقیقاً تعریف کنید که داشته ها و نداشته های سیستم چیست. برای مثال سیستم کتابخانه ای که تصمیم به ساختش گرفته اید به صورتیست که اطلاعات دانشجو، استاد و کارمند درون آن بیان میشود و از این طریق همه از اطلاعات موجود درسیستم با خبر میشوند و می دانند که چه خواسته هایی باید از سیستم شما داشته باشند.

اما حالا تصور کنید که فاز system define رو در مراحل تولید سیستم خودتان لحاظ نکنید، هیچ کس با خبر نمیشود که سیستم شما چه بخش هایی دارد، مثل این است که یک نفر به شما بگوید که یه سیستم مالی برای دانشگاه نوشته، اگه شما تعریفی از آن سیستم نداشته باشید، نمی توانید متوجه شوید که چه بخش هایی درون سیستم وجود دارد.

در نتیجه این system define هست که مرزباندهای سیستم را تعیین می کند. معمولاً برای اینکه این موضوع واضح تر شود، سیستم رو می شکنند، در واقع یک تجزیه از بالا به پایین انجام می دهند.

مرتباً باید این سوال را در ذهن خود داشته باشید که چه وظایف و مسئولیت هایی در سیستمتان وجود دارد، زمانیکه بارها و بارها این سوال رو با خود تکرار کردید و پاسخ هارو نوشتید، متوجه میشوید که بسیاری از مواردی که در مرحله ی system define بیان کردید، قابل دسته بندی شدن هستند و در قالب یک مفهوم می گنجند، و حتی بعضی از این موارد با هم overlap میشوند.

نمودار FDD

شما می توانید با یک نمودار کوچک یک تعریف کلی از سیستم ارائه بدهید. برای مثال سیستم کتابخانه ای که میخواهید طراحی کنید به دو بخش “امور کتاب” و “امور پرسنل” می پردازد، و بخش کتاب ها خودش به دو بخش “نگهداری کتاب” و “به روز رسانی” تقسیم میشود و این به روز رسانی شامل “نشریات” و “سی دی” است، امور پرسنل هم دو بخش “عضویت” و “جریمه” را دارد، با کشیدن یک نمودار سه سطری کلیت کار رو نمایش دهید.

این نمودار FDD نام دارد.

ادامه دارد…

این سری آموزش از پایگاه داده برگرفته از کلاس درس مهندس محمدعلی نیزاری است.

نمودار FDD
0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *