مفاهیم پایگاه داده- قسمت پنجم

در ادامه بحث relationship در پایگاه داده:

ارتباط بازگشتی در پایگاه داده

هر کارمندی یک مدیر دارد و مدیر هم خودش یک کارمند محسوب میشود.

رابطه ی بازگشتی:

رابطه های بازگشتی در نمودارهای سلسله مراتبی یا درختی استفاده میشوند، وقتی که شما میخواهید یک درخت را در یک جدول پیاده کنید. البته شکل بالا را به صورت زیر هم میتوان نمایش داد:

ارتباطات در پایگاه داده

درجه رابطه ها:

رابطه ها ممکن است که درجه دو باشند، رابطه ی درجه دو متداول ترین رابطه ای هست که در ERD رسم میشود.

رابطه ی درجه سه بین سه موجودیت برقرار میشود و البته این مورد کم پیش میاید و ندرتا هم رابطه ها درجه چهار هستند .ممکن است که جدولی هم داشته باشیم که با هیچ جدولی رابطه نداشته باشد، مثل اینکه یه جدول داشته باشیم که فرم های برنامه را در آن نگه داری کنیم، این جدول به هیچ جا وصل نیست. این یک جدول مستقل هست.

یک معنایی در Relationship نهفته هست. یکی از قواعد آن، نحوه مشارکت در رابطه یا Participation هست. نحوه ی مشارکت در رابطه دو نوع است:

– Full Participation

– Partial Participation

اولین چیزی که Semantic rule of relationship در موردش صحبت میکند این است که همه ی عناصر الزام در مشارکت در رابطه دارند یا خیر؟

به این مثال دقت کنید:

وقتی که یک موجودیت داریم و یک کادر میکشیم دور آن و میگوییم Student، خب این به تنهایی معنای کلمه ی Student رو نمیدهد، این در واقع نماینده ای ازنوع های موجودیت Student است. (همان مفهوم  Instance در شی گرایی)

از دور یک رابطه به این شکل است:

ارتباطات در پایگاه داده

و از نزدیک:

ارتباطات در پایگاه داده

باید مدنظر داشته باشیم که از هر نوع موجودیت چند پیکان خارج میشود، حداقل و حداکثرش چندتاست. ممکن است که همه ی عناصر سمت چپ در رابطه شرکت کنند اما سمت راست نه!

آیا همه ی نوع ها در رابطه شرکت می کنند یا نه؟ پس الزام یا عدم الزام مشارکت در رابطه اولین چیزیست که در قواعد نحوی باید مشخص شود.

مثلاً هر شعبه ای کارمند دارد، امکان دارد یک کارمندی وضعیتش به هر دلیل فعلا معلق باشد، یعنی عضو هیچ شعبه ای نباشد، پس این یک مثال از نوع Partial بود.

گاهی سناریو جوری است که همه ی شعب حتما باید مدیر داشته باشند، این یعنی شرکت در رابطه الزامی است. (Full Participation)

ادامه دارد…

آخرین دیدگاه نیاز به تایید دارد.
0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *